ترفند

برنج را چگونه دم کنیم؟

برنج را چگونه دم کنیم؟

برنج یکی از مهمترین غذاها در سراسر جهان است و تهیه و پخت آن به درستی مهارتی مهم در آشپزی محسوب می‌ شود. دم کردن برنج یکی از روش ‌های معمول برای تهیه آن است که به عنوان یک متد ساده برای خوشمزه تر کردن این وعده غذایی به شمار می ‌آید.

برنج با جوجه - استفاده نشده برای شاخص

ساده ترین روش دم کردن برنج

برای دم کردن برنج به ساده ‌ترین شکل ممکن می ‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم

  • برنج با کیفیت (برای هر نفر حدود 1 پیمانه)
  • آب (2 پیمانه)
  • نمک به میزان لازم

مراحل تهیه

شستشوی برنج

ابتدا برنج را در یک ظرف بزرگ بریزید و سپس با آب سرد خوب شستشو دهید. این مرحله از اهمیت بالایی را برخوردار است، زیرا تمام گرد و غبار بین دانه های برنج و سنگ ریزه ها را از بین می برد. بعد از شستشو، آب برنج را کامل بگیرید. می توانید از پارچه های نخی برای انجام این کار استفاده کنید.

خیس خوردن و پخت برنج

برنج را به یک قابلمه بریزید و آب به میزان دو برابر حجم برنج به آن اضافه کنید. حالا نمک را به میزان دلخواه به برنج اضافه کنید. نمک باعث می شود تا طعم برنج بعد از پخت لذیذتر باشد. حال لازم است بین 30 دقیقه الی یک ساعت بگذارید تا برنج خیس بخورد و دانه ها نرم شوند.

پس از خیس خوردن، قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش برسد. سپس برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید برای 5 دقیقه اول با حرارت بالا بپزد.

پخت برنج در حرارت پایین

قابلمه را با درپوش به همراه دمکنی بپوشانید و حرارت را کم کنید. برنج را برای حدود 15-20 دقیقه در حرارت پایین بپزید. البته شایان ذکر است که این مدت زمان پخت برنج به نوع و کیفیت آن بستگی دارد.

حال برنج شما آماده است. بهتر است ابتدا کمی روغن یا کره به آن اضافه کرده و سپس آن را با غذاهای مختلف سرو کنید.

سخن پایانی

با این روش ساده می ‌توانید برنج خوشمزه و کاملا دم کشیده داشته باشید. تهیه برنج به این شکل علاوه بر سادگی، زمان کمتری نیز می گیرد. البته باید حتما مدت زمان دم کشی را مدنظر داشته باشید تا دانه های برنج بیش از اندازه نرم نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *