ترفند

چگونه برنج دمی درست کنیم؟

چگونه برنج دمی درست کنیم؟

روش پخت برنج دمی بسیار ساده است… ۲ الی ۳ بار برنج را با آب ولرم بشویید تا به طور کامل آب برنج شفاف شود. در ادامه برای توضیحات بیشتر با بازرگانی برنج نبی پور همراه شوید

روش پخت برنج دمی بسیار ساده است و با انجام چند تکنیک ساده، یک دمی برنج خوشمزه و دانه بلند خواهید داشت. البته در تهیه برنج دمی، کیفیت برنج بسیار اهمیت دارد. برنج‌های درجه یک و ایرانی به دلیل عطر خوش و مزه فوق‌العاده برای برنج دمی مناسب‌تر هستند. در ادامه فرایند پخت را مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دهیم.

لازم به ذکر است ما در مقاله ای به این موضوع پرداختیم که چگونه برنج قد می‌کشد. برای مطالعه آن مقاله به لینک چگونه برنج قد می‌کشد مراجعه کنید.

پاک کردن و شستن برنج

در مرحله اول روش پخت برنج دمی ابتدا به‌ازای هر نفر یک لیوان برنج درون سینی بزرگ بریزید. سپس برنج‌ها را به‌خوبی پاک کنید تا سنگ‌ریزه یا حشره‌ای در آن وجود نداشته باشد. برای حل مشکل شپشک برنج چند حبه سیر موقع خرید برنج داخل کیسه آن بیندازید تا موقع پاک‌کردن برنج با شپشک مواجه نشوید. بعد از پاک‌کردن برنج موقع شستن آن است. ۲ الی ۳ بار برنج را با آب ولرم بشویید تا به طور کامل آب برنج شفاف شود. هنگام شستن برنج دقت کنید و برنج را چنگ نزنید؛ چون باعث خردشدن برنج می‌شود.

روش پختن برنج دمی در آشپزخانه

اضافه کردن نمک و روغن به برنج

در مرحله دوم روش پخت برنج دمی باید مقداری آب درون برنج بریزید. توجه داشته باشید مقدار آبی که می‌ریزید باید به‌اندازه باشد آب زیاد برنج را شفته می‌کند و آب کم باعث حالت خام و خشک برنج می‌شود. مقدار آبی که اضافه می‌کنید باید به‌اندازه یک‌بند انگشت روی برنج را بپوشاند. به‌ازای هر ۳ نفر یک قاشق نمک به برنج اضافه کرده و قابلمه را روی اجاق قرار دهید.

پس از اینکه آب درون برنج شروع به جوشیدن کرد به مقدار لازم روغن اضافه کنید و هم بزنید؛ این مقدار بستگی به حجم برنج شما دارد. برای هر لیوان برنج یک قاشق روغن کفایت می‌کند.

دم گذاشتن برنج

در مرحله سوم روش پخت برنج دمی زمان دم گذاشتن برنج است. برای این کار ابتدا شعله را کم کنید و منتظر باشید تا آب از سطح برنج پایین‌تر رود. بلافاصله بعد از بخارشدن آب برنج، در قابله را با دم کن بپوشانید و روی قابلمه بگذارید و حرارت شعله را در حد امکان کم کنید. با یک تکنیک ساده می‌توانید زمان دقیق پخت برنج را مشخص کنید. بعد از گذشت مدتی به بدنه قابلمه چند قطره آب بپاشید اگر قطره‌ها به‌سرعت تبخیر شدند و صدای آن تیز بود به‌احتمال زیاد برنج شما آماده است، اجاق را خاموش کنید. حرارت بیش از اندازه قابلمه باعث ته گرفتن برنج می‌شود پس حین دم‌کشیدن مداوم با روش بالا حرارت قابلمه را چک کنید.

 نکته پایانی

در روش پخت برنج دمی اگر برنج زنده و سفت بود، مقداری آب جوش و روغن داغ را روی برنج بریزید و مجدد اجازه دهید تا خوب دم بکشد. همچنین اگر بخار قابلمه برای پخت برنج کافی نبود به‌دور تا دور برنج مقداری آب جوش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود میزان بخار داخل قابلمه افزایش پیدا کند و برنج نرم شود.

در انتهای این مطلب به شما دوستان عزیز پیشنهاد می‌کنیم چنانچه قصد خرید برنج ایرانی را دارید می‌توانید در رده‌های قیمتی مختلف به فروشگاه ما سر زده و خرید خود را با بهترین قیمت و مناسب‌ترین کیفیت انجام دهید. ما در فروشگاه خود انواع برنج ایرانی مانند برنج هاشمی، برنج فجر طلایی و برنج شیرودی را به فروش می‌رسانیم که شما عزیزان را از هر جهت می‌تواند راضی نگه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *