معرفی

کرم برنج چیست؟

کرم برنج

کرم داخل برنج با نام های دیگر مانند شپشک برنج، جوجو و لارو شناخته می شود اما جالب است بدانید همان شپشک­ ها هستند که منجر به تولید کرم می­ شوند و بالعکس کرم ­ها هستند که به شپشک تبدیل می­ شوند و این چرخه ادامه دارد.

در حقیقت یک شپشک ماده با سوراخ کردن دانه­ های برنج در آنها تخم­گذاری می­ کند. چنان­چه شرایطی همچون گرما و رطوبت فراهم شود این تخم ­ها بعد از مدتی تبدیل به لارو ها یا همان کرم­ های کوچک سفید رنگ در برنج می­ شوند و بعد از اتمام دوره­ ی رشد این کرم­ ها تبدیل به شپشک می­ شوند و اگر جلوی این چرخه را نگیرید همچنان ادامه خواهد داشت.

هنگام برداشت هسته ی برنج بالطبع این هسته آلوده به شپشک می باشد و این شپشک ها در ریشه ی این هسته تخم گذاری می کنند. بسته به دما و رطوبت، این تخم ها رشد کرده و به شپش تبدیل می شوند. رطوبت به سرعت میکروارگانیسم ها رو جذب میکند و به آن آلوده می شود.

این میکروارگانیسم ها هرگز این محلی که تشکیل شده رو ترک نمی کنند و در داخل کیسه های بسته بندی شده باقی می مانند و محل تغذیه ی آن ها برنج می شود. بنابرین هر چقدر که زمان جلو برود این میکروب ها رشد می کنند و در نهایت باعث به وجود اومدن کرم های کوچک در داخل برنج می شود که به آن کرم برنج گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *