ترفند

چگونه کالری برنج را کم کنیم؟

چگونه کالری برنج را کم کنیم؟

کاهش کالری برنج و سایر مواد غذایی یکی از راهکارهایی است که برای تناسب اندام مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که یکی از وعده‌های اصلی غذای ما ایرانی‌ها برنج ایرانی است و نمی‌توانیم از آن دست بکشیم، بد نیست راهکارهای کاهش کالری برنج را بشناسیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

 

راهکارهای کاهش کالری برنج

اگرچه یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان برنج است و فواید و خاصیت‌های زیادی دارد، اما به خاطر دارا بودن کالری بالا مصرف آن محدودیت دارد. برنج ایرانی دارای نشاسته زیادی است، اما طعم و عطر بی‌نظیری دارد. به همین خاطر اگر بخواهید با کاهش کالری برنج سلامت خود را حفظ کنید، بهتر است با ترفندهای زیر آشنا شوید.

چگونه کالری برنج را کم کنیم؟2

 

شستن برنج

اگر قصد دارید از روش آبکش یا کته برای پختن برنج استفاده کنید، بهتر است حتماً قبل از پخت آن را با آب بشویید. همچنین می‌توانید برنج را در آب سرد خیس کنید و یک الی دو ساعت به آن زمان بدهید. به‌این‌ترتیب نشاسته برنج به میزان زیادی شسته می‌شود و کالری آن کمتر خواهد شد. البته باید این نکته را هم بدانید که همراه با کالری‌های اضافه برنج ممکن است مقداری از مواد مغذی آن را هم دور بریزید.

برنج را با سبزیجات بپزید.

پختن برنج با سبزیجات به‌جای روش پخت دمی یا کته باعث کاهش کالری آن می‌شود. بسیاری از پلوهای ایرانی با انواع سبزیجات پخته می‌شوند. برای این کار شما می‌توانید از سبزیجاتی مانند سیر، قارچ یا تره‌فرنگی استفاده کنید و ابتدا آن‌ها را داخل روغن تفت بدهید. بعدازاین کار باید برنج را بشویید و داخل سبزیجات بریزید. در نهایت نیز می‌توانید با آب گوشت برنج را بپزید. با استفاده از روش پیلاف، به علت وجود روغن و سبزیجات، شاخص گلیسمی در برنج کاهش پیدا می‌کند و هضم آن راحت‌تر می‌شود.

 

از روغن نارگیل استفاده کنید.

با استفاده از روغن نارگیل می‌توانید کالری برنج را به میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش دهید. این کار باعث می‌شود تا نشاسته موجود در برنج مقاومت پیدا کند و علاوه بر چربی سوزی، از بالا رفتن گلوکز اضافی در داخل خون نیز جلوگیری کند. برای هر نصف پیمانه برنج خشک می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل استفاده کنید. باید روغن نارگیل را داخل آب برنج در حال جوش بریزید و سپس برنج را بپزید. در نهایت نیز بهتر است ۱۲ ساعت برنج را داخل یخچال نگه دارید و بعدازآن استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *