ترفند

چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مورداستفاده ما ایرانی‌ها است. ما امروزه بیشتر از گذشته از برنج استفاده می‌کنیم و به خوردن آن عادت پیدا کرده‌ایم. عطر برنج ایرانی موقع دم‌کشیدن، اشتهای هر کسی را باز می‌کند. برخی از برنج‌ها مانند برنج‌های ایرانی و برخی ارقام برنج باسماتی، عطر بیشتری دارند. برنج شمال، برنج‌های کشت شده در مناطق جنوبی و برنج‌هایی که در مناطق پرآب داخلی ایران کشت می‌شوند، معمولاً عطر بسیار خوبی دارند. اما حتماً برای شما هم پیش آمده که برنجی با عطر خوب خریداری می‌کنید اما بعد از پخت، عطر چندانی از آن حس نمی‌کنید. چگونه می‌شود عطر برنج را در مراحل پخت حفظ کرد؟ چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

چه برنج‌هایی خوش‌عطر هستند؟

ما ایرانیان سال‌ها از برنج ایرانی که برنج‌هایی با عطر و طعم بسیار خوب هستند، استفاده کرده‌ایم. بیشتر برنج‌های کشت شده در ایران، عطر بسیار خوبی دارند و این بو را در هنگام پخت هم حفظ می‌کنند. از عطر برای ما در نقاط مختلف ایران به شکل نوستالژیک درآمده و باعث شده تا سلیقه ما برای خرید برنج به آن عطر بستگی داشته باشد.

برنج هاشمی و برنج طارم دو مدل از بهترین برنج‌های خوش عطر شمال ایران هستند که در سرتاسر ایران و به دلیل عطر و طعم خوب، طرفدار دارند. برنج‌هایی مانند برنج جنوب عنبر بو و برنج چمپا نیز عطر بسیار خوبی در هنگام پخت دارند. یکی دیگر از انواع برنج ایرانی که عطر و طعم بسیار خوبی دارد، برنج‌هایی هستند که در مرکز ایران و در مناطق پرآب کشت می‌شوند. برنج لنجان نیز یکی از ارقام بسیار خوش‌عطر برنج ایرانی است. برنج‌های دانه بلند وارداتی اما معمولا عطر کمتری دارند و برای کسانی که به بلند و کشیده بودن دانه برنج علاقه دارند، مناسب هستند.

چگونه برنج را خوش عطر کنیم؟

برای حفظ عطر دلپذیر برنج‌های ایرانی باید چه روش پختی به کار برد؟ درست است که ارقامی برنج هندی و پاکستانی و ارقام دانه بلند عطر کمتری دارند اما با استفاده از روش‌هایی می‌توان، کمی عطر به آن‌ها در زمان پخت اضافه کرد. در ادامه بررسی می‌کنیم که برای داشتن برنجی خوش عطر باید چه کارهایی انجام داد.

1.     برنج ایرانی و عطری بخرید

تقریباً تمام برنج‌های ایرانی عطر و طعم عالی دارند و عطرشان هوش از سر ما می‌برد. درست است که قیمت برنج ایرانی از اقلام خارجی گران‌تر است اما کیفیت پخت و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. حتی برنج‌های اصلاح ژنتیکی شده‌ای مانند برنج ندا و برنج فجر هم عطر و طعم بسیاری بهتری در مقایسه با برنج‌های هندی و پاکستانی دارند. این برنج‌های پرمحصول، برنج عطری محسوب نمی‌شوند اما عطر و طعم مناسبی دارند. شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید برنج ایرانی عطری را با ارقام ارزان‌تر مخلوط کنید.

2.     از ظرف مناسب برای پخت برنج استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود عطر برنج در خانه شما بپیچد، استفاده از قابلمه مناسب برای پخت آن است. بهتر است ظرفی بزرگ‌تر از حجم برنج برای این کار انتخاب کنید. این موضوع باعث می‌شود تا برنج بهتر بخار کند و عطر آن بهتر پخش شود.

3.     برنج را به روش کته بپزید

روش پخت برنج، تأثیر زیادی بر روی حفظ ارزش غذایی و البته عطر و طعم آن دارد. از آن جایی که بسیاری از مواد غذایی برنج، همراه با آبکش کردن از بین می‌رود، عطر آن هم به میران قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

4.     آب سرد ممنوع

یکی از راهکارهای ساده که باعث می‌شود عطر برنج داخل آن باقی بماند این است که بعد از آبکش کردن، روی برنج آب سرد نریزید. بسیاری از افراد برای ازبین‌بردن لعاب برنج آبکش شده، روی آن آب سرد می‌ریزند؛ اما این کار به بافت آن شوک وارد می‌کند و بخش زیادی از عطر آن را از بین می‌برد. در صورت آبکش کردن برنج، بهتر است صبر کنید تا دمای برنج، به‌تدریج کمتر شود.

5.     استفاده از آب سرد در هنگام جوشیدن برنج

بسیاری از مردم می‌پرسند که چگونه برنج را خوش عطر کنیم یا کاری کنیم که عطر آن در هنگام پخت، کم نشود. یکی دیگر از راهکارها این است که وقتی برنج در قابلمه در حال جوش است، یک لیوان آب سرد به آن  اضافه کنید. با این کار برنج هم قد می‌کشد و هم عطر آن بیشتر حفظ می‌شود.

6.     مراقب ته‌دیگ باشید

برای بهتر حفظ‌شدن عطر برنج، وقتی برنج در حال دم‌کشیدن است، باید همیشه شعله زیر برنج را ملایم نگه دارید. اگر ته‌دیگ بسوزد، بوی آن عطر برنج را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

7.     از زعفران استفاده کنید

عطر زعفران می‌تواند عطر برنج را دوچندان کند. برای این که عطر برنج بیشتر شود در اواخر پخت، کمی زعفران دم‌کشیده غلیظ، روی برنج بریزید و هم بزنید. با این روش، برنجی خوش عطر و لذیذ خواهید داشت.

8.     از روغن‌های بدون بو استفاده کنید

اگر دوست دارید عطر برنج از هر رایحه دیگری در غذا بیشتر باشد، از کره یا روغن‌های دارای بو مانند روغن کرمانشاهی یا روغن زیتون بکر برای روی برنج استفاده نکنید. این روغن‌ها ممکن است عطر خوبی به غذا بدهند اما عطر برنج را در مشام ما تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

کلام پایانی

در این مقاله دانستیم که چگونه برنج را خوش عطر کنیم. ممکن است بپرسید که چرا برنج‌های ایرانی در گذشته، عطر بسیار بیشتری داشتند. یکی از دلایل این موضوع، سرعت بالای فرآیند آماده‌سازی و مکانیزه شدن این مراحل است. در این روش برنج مدت زمان کمتری با سبوس در تماس است و عطر کمتری را در خود نگه می‌دارد.

وبسایت جاری توسط وبسنتر پیاده سازی شده است. برای سفارش طراحی سایت در شهر بابل یا شهرهای دیگر مازندران به وبسایت وب سنتر مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *