تناسب اندام و تغذیه

چگونه برنج بدون روغن درست کنیم؟

چگونه برنج بدون روغن درست کنیم؟

بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند که برنج به تنهایی باعث چاقی نمی‌شود، اما روغنی که برای پخت برنج استفاده می‌شود، یکی از دلایل اضافه وزن است. به همین خاطر افرادی که برای کاهش وزن از رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنند با این سؤال مواجه می‌شوند که چگونه برنج بدون روغن درست کنیم تا بتوانیم در برنامه غذایی خود از برنج هم استفاده کنیم؟

 

طرز تهیه برنج بدون روغن

برنج یک ماده غذایی حاوی نشاسته است و همان‌طور که می‌دانید نشاسته می‌تواند کالری موردنیاز بدن را افزایش دهد. اگر مصرف این ماده غذایی بیش‌ازحد موردنیاز بدن باشد، باعث چاقی شود. با توجه به اینکه در روش طبخ برنج، ما ایرانی‌ها از مقدار زیادی روغن و نمک استفاده می‌کنیم، این دو ماده غذایی می‌توانند باعث بالا رفتن کالری و اضافه وزن شوند.

به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم به سؤال چگونه برنج بدون روغن درست کنیم پاسخ دهیم تا افرادی که نمی‌توانند از برنج دست بکشند، این ماده غذایی خوش‌طعم و لذیذ را هم در رژیم غذایی خود جای دهند. با این روش برنج بدون روغن پخته می‌شود و مراحل آن به ترتیب زیر است.

اگر قصد خرید بهترین برنج ایرانی را دارید پیشنهاد ما به شما برنج هاشمی است و اگر یک برنج ایرانی اصیل و باکیفیت و باقیمت پایین را می‌خواهید ما به شما برنج ندا را پیشنهاد می‌کنیم.

  • ابتدا برنج را با آب ولرم می‌شوییم تا نشاسته اضافی آن گرفته شود.
  • هنگامی‌که آب برنج زلال شد، آن را داخل ظرفی می‌ریزیم و 2 تا 3 ساعت برنج را خیس می‌کنیم.
  • در این زمان می‌توانیم به میزان بسیار کمی به برنج نمک اضافه کنیم. توجه کنید که هرچه نمک کمتری استفاده کنید، برنج رژیمی‌تر می‌شود.
  • برای پخت برنج رژیمی یک قابلمه مناسب با اندازه برنج انتخاب می‌کنیم.
  • داخل آن آب می‌ریزیم و روی اجاق‌گاز قرار می‌دهیم.
  • پس از جوش آمدن آب، می‌توانیم برنج را به آب جوش اضافه کنیم.
  • با توجه به نوع برنج، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا برنج پخته شود.
  • هنگامی‌که برنج‌ها آماده شدند، آن‌ها را داخل آبکش می‌ریزیم.
  • اجازه می‌دهیم آب آن به‌صورت کامل گرفته شود. حتی می‌توانیم برای شستن نمک اضافه آن، روی برنج آب ولرم بریزیم.
  • درنهایت برنج را داخل قابلمه می‌ریزیم و بدون اینکه روغن به آن اضافه کنیم، کمی آب روی برنج می‌ریزیم و درب قابلمه را با دم‌کنی می‌بندیم.
  • اجازه می‌دهیم تا برنج رژیمی آماده شود و دم بکشد.

نکته: اگر نمی‌توانید برنج بدون روغن میل کنید، می‌توانید از روغن نارگیل که کالری کمی دارد، برای پخت برنج اضافه کنید.

توجه: اگر می‌خواهید نشاسته برنج کالری کمتری داشته باشد، می‌توانید از شب قبل برنج را تهیه کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید. برنجی که ۱۲ ساعت داخل یخچال بماند نشاسته آن مقاوم می‌شود و بدن نمی‌تواند آن را هضم کند. به همین خاطر با خوردن این برنج کالری کمتری به بدن شما می‌رسد.

 

کلام پایانی

در این نوشتار به سؤال چگونه برنج بدون روغن درست کنیم، پاسخ دادیم. شما می‌توانید مانند قبلاً برنج را به‌صورت آبکش و دمی تهیه کنید. اما به آن روغن اضافه نکنید. میزان نمک برنج هم باید کم باشد تا کالری پایینی داشته باشد. اگر هم بخواهید می‌توانید از روغن نارگیل به‌جای روغن معمولی استفاده کنید که کالری کمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *