ترفند

چه برنجی برای لاغری خوب است؟

چه برنجی برای لاغری خوب است؟

یکی از سؤال‌های پرتکراری که معمولاً توسط افراد پرسیده می‌شود، این است که برنج مناسب برای کاهش وزن کدام است؟

قبل از اینکه پاسخ این سؤال را پیدا کنیم، جالب است بدانید که منشأ پیدایش این سؤال وسوسه مصرف برنج است. برنج یکی از غذاهای مرسوم ما ایرانی‌ها است که معمولاً در طول هفته چندین بار از آن استفاده می‌کنیم. به همین خاطر افرادی که تصمیم دارند وزن کم کنند به‌سختی با وسوسه خوردن برنج مقابله می‌کنند. زیرا اکثر غذاهای خوشمزه ایرانی در کنار برنج ایرانی که بسیار خوش عطروطعم است، سرو می‌شوند.

ازآنجاکه کاهش وزن راهکارهای زیادی دارد و می‌توان مواد غذایی مفید که کالری کمتری دارند را جایگزین مواد مضر و چاق‌کننده نمود، این سؤال مطرح می‌شود که چه برنجی برای لاغری خوب است و مصرف کدام‌یک از انواع برنج می‌تواند برای کاهش وزن مناسب باشد.

 

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از انواع برنج است که سرشار از فیبر رژیمی می‌باشد. برنج قهوه‌ای به دلیل اینکه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، می‌تواند به کاهش وزن سریع کمک کند. هر ۱۰۰ گرم از برنج قهوه‌ای دارای ۱۱۱ کالری بوده و به دلیل اینکه فیبر بالایی دارد، سوخت‌وساز بدن شما را افزایش داده و موجب لاغری می‌شود. به‌طورکلی برنج‌هایی که رنگ تیره دارند، دارای آنتی‌اکسیدان بالاتری هستند و ترکیبات و خواص آن‌ها به کاهش وزن کمک می‌کند.

برنج سیاه

برنج سیاه نیز اگر به مقدار مناسب و با استفاده از روش درست تهیه شود، می‌تواند از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری کند. برنج سیاه دارای خواصی منحصربه‌فرد بوده و برای چربی سوزی هم مفید است. این نوع از برنج دارای شاخص قند خون حدود ۴۲.۳ است که در مقایسه با برنج سفید که میزان قند خون آن ۶۴ است، شاخص قند خون پایین‌تری دارد.

 

برنج قرمز

برنج قرمز نیز یکی دیگر از انواع برنج است که می‌تواند به مدیریت و کاهش وزن کمک کند. مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان در برنج قرمز وجود دارد و همچنین این نوع از برنج حاوی منگنز است. به‌طورکلی برنج قرمز نیز مانند برنج قهوه‌ای و برنج سیاه به خاطر تیره بودن رنگ، دارای آنتی‌اکسیدان زیادی است و برای کاهش وزن مناسب است.

 

کلام پایانی

برنج مناسب برای کاهش وزن را می‌توانید از میان انواع برنج ایرانی پیدا کنید. بعضی از این برنج‌ها به دلیل اینکه فرآوری نشده هستند، فیبر بیشتری دارند. برنج سفید به دلیل اینکه مراحل آسیاب شدن را طی می‌کند و سفید می‌شود، لایه درونی خود را از دست می‌دهد. بنابراین فیبر کمتری دارد. به همین خاطر پس از مصرف برنج سفید ممکن است خیلی زود گرسنه شوید و افزایش قند خون ناگهانی را تجربه کنید. اما برنج‌های قرمز، قهوه‌ای و سیاه به دلیل اینکه لایه درونی خود را از دست نمی‌دهند، فیبر کمتری دارند. برنج‌های رنگی زودتر احساس سیری به شما می‌دهند و پس از مصرف آن‌ها میل به خوردن مجدد غذا نخواهید داشت. به‌طورکلی هنگام مصرف برنج باید به زمان، حجم وعده برنج و نوع برنج توجه داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *