معرفی

برنج کته چیست؟

برنج کته یا دمی چیست؟

برنج کته یا دمی چیست؟

برنج کته یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ما ایرانی‌ها است که علاوه بر پخت برنج، خواص آن را نیز حفظ می‌کند. درواقع روش پخت برنج به دو صورت آبکش و دمی است. برنج کته یا دمی به‌گونه‌ای پخته می‌شود که آب برنج دور ریخته نمی‌شود. همین امر هم باعث می‌شود تا خواص برنج داخل خودش باقی بماند، اما در روش آبکش، برنج را پس از جوشیدن داخل آب، درون صافی می‌ریزند و آبی که از برنج خارج‌شده را دور می‌ریزند. صحبت‌های زیادی بر سر مزایای برنج کته و خواص این برنج وجود دارد. اگر شما هم مشتاق هستید بدانید برنج کته یا دمی چیست و پخت برنج ایرانی به‌صورت کته چه خواصی دارد، با ما همراه باشید.

 

خواص برنج کته یا دمی چیست؟

بسیاری از افراد معتقدند که هنگام آبکش کردن برنج آبی که از آن خارج می‌شود و شیری‌رنگ است، همان نشاسته برنج است و اگر به این صورت برنج را بپزند، نشاسته کمتری به بدن آن‌ها می‌رسد و کمتر چاق می‌شوند.

درصورتی‌که این تصور درست نیست و آبی که از برنج خارج می‌شود، نشاسته آن نیست. اگر پس از مصرف برنج آبکش یا کته میزان شاخص گلیسمی آن اندازه‌گیری شود، متوجه می‌شوید که هر دو به یک‌میزان شاخص گلیسمی دارند. بنابراین برنج آبکش نمی‌تواند برای لاغری مناسب باشد.

هرچه زمان پخت برنج بیشتر شود، نشاسته‌ای که در آن وجود دارد زودتر به قند تبدیل می‌گردد و همین باعث می‌شود تا در بدن میزان انسولین بیشتری آزاد شود تا بتواند قند آزاد را هضم کند.

حالا اگر بخواهیم یک مقایسه جزئی داشته باشیم، به دلیل اینکه برنجی که به روش کته پخته می‌شود کمتر حرارت می‌بیند، نشاسته آن دیرتر به قند تبدیل می‌شود و جذب آن دارای شرایط سالم‌تری است. به همین خاطر بر ای افرادی که دیابت دارند بسیار مناسب است.

برنج کته دمی

یکی از برنج‌های ایرانی که پخت آن به‌صورت کته بسیار خوب می‌شود، برنج فریدونکنار است که دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیار مفیدی است. برنج‌های سفید به‌خودی‌خود به دلیل اینکه دارای سبوس یا شلتوک نیستند، مقدار زیادی از خاصیت خود را ازدست‌داده‌اند. حالا اگر هنگام پخت نیز با روش آبکش آماده شوند، ارزش‌های غذایی خود را از دست می‌دهند. اما اگر از روش پخت کته استفاده شود ویتامین‌های گروه B داخل برنج می‌مانند و ناچار نیستید آن‌ها را هنگام آبکش کردن برنج دور بریزید.

روش پخت کته نیاز به روغن کمتری دارد، به همین خاطر درصد چربی موجود در برنج‌های کته از برنج‌های آبکش کمتر بوده و سالم‌تر هستند.

کلام پایانی

برنج‌های کته یا دمی به خاطر اینکه ارزش غذایی بالایی دارند و هنگام مصرف آن‌ها کالری کمتری به بدن می‌رسد در مقایسه با برنج‌های آبکش مناسب‌تر و مفیدتر هستند. افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت دارند یا رژیم غذایی دارند، بهتر است هنگام پخت برنج ایرانی، روش کته را انتخاب کنند تا بتوانند علاوه بر استفاده از مواد مغذی آن، کالری کمتری دریافت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *