معرفی

برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان

برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان

برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان؟در واقع یکی از رایج‌ترین سوالات اغلب خریداران برنج ایرانی است که در زمان سفارش برنج مطرح می‌کنند. در پاسخ باید چنین گفت که این سوال جواب مشخصی نداشته و در واقع برتری برنج با توجه به طبع و مزاج مصرف کننده متفاوت خواهد بود. گیلان و مازندران هر دو از استان های شمالی کشور بوده و از خاک حاصلخیز و بستری مناسب برای کشت برنج برخوردار هستند.

در واقع مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی متعلق به شمال کشور است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات بیشتر برنج‌های تولید شده در استان گیلان و مازندران پرداخته تا در نهایت با توجه به سلیقه و ذائقه خود اقدام به خرید برنج ایرانی نمایید.

بررسی برنج کشت شده در استان مازندران

استان مازندران از استان‌های پیشتاز در کشت و برداشت برنج محسوب می‌شود. مازندران از مناطق جلگه‌ای و کوهستانی برخوردار است که بر همین اساس امکان کشت ارقام مختلف برنج در آن وجود دارد. در حال حاضر شالیکاران مازندرانی توانسته اند بر پایه تجربه و همچنین بهره‌گیری از فناوری روز در حوزه کشاورزی به تولید انبوه و گسترده برنج در کشور بپردازند.

با این حال هنوز هم به طور قطع نمی‌توان گفت که برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان. در استان مازندران ضمن کشت اول برنج که در ماه‌های فروردین الی تیر صورت می‌گیرد کشاورزان بر اساس شرایط آب و هوایی می‌توانند به کشت دوم برنج در ماه‌های مرداد الی آبان نیز بپردازند. از مهمترین ارقام برنج مازندرانی می‌توان به برنج هاشمی، برنج فریدونکنار، برنج ندا و… اشاره کرد.

ارقام با کیفیت برنج در استان مازندران اغلب به برنج‌های کشت دوم که به چین دوم معروف هستند تعلق دارد. برنج‌هایی از جمله هاشمی، طارم، امراللهی و بی‌نام که از طبع گرمی برخوردارند، اکثراً متعلق به نوبت دوم هستند.

چرا برنج مازندران بهترین برنج است؟

بررسی برنج کشت شده در استان گیلان

گیلان نیز توانسته است بر اساس نواحی جلگه‌ای و دره‌ای که دارد رتبه دوم را در زمینه تولید انبوه برنج به خود اختصاص دهد. این استان نیز توانایی کشت برنج را در ارقام مختلف و در طبع های سرد و گرم دارد. استان گیلان دارای کشاورزان زحمتکشی از جمله آقای علی کاظمی و هاشمی است که توانسته‌اند بهترین ارقام برنج را کشف و به تولید انبوه برسانند.

کشت برنج در استان گیلان از ماه فروردین آغاز شده و در تیر ماه نیز نوبت به برداشت آن می‌رسد. از مهم‌ترین ارقام برنج گیلانی می‌توان به برنج طارم، هاشمی، علی کاظمی و برنج فجر اشاره کرد. محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین برنج استان گیلان نیز به برنج هاشمی تعلق دارد که در اغلب شهرهای استان گیلان مورد کشت قرار می‌گیرد. اما شاید هنوز این سوال مطرح باشد که برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان! برنج کشت شده در استان گیلان برخلاف برنج مازندرانی در کلیه شهرهای این استان به شکل یکدست بوده و کشت آن در منطقه کوهستانی یا دره‌ای چندان فرقی ندارد. با توجه به سرمای زودرس استان گیلان، امکان کشت برنج فقط در نوبت اول وجود دارد.

تفاوت برنج گیلان و برنج مازندران

مهمترین تفاوت برنج گیلان و برنج مازندران در واقع به کشت نوبت‌های اول و دوم آن برمی‌گردد. چنانچه به دنبال خرید برنج خوش طعم با قیمت مناسبی هستید بهتر است برنج گیلانی را انتخاب کنید. اما اگر قصد خرید بهترین برنج درجه یک و اعلا را دارید می‌توانید انتخاب خود را از برنج کشت دوم مازندران انجام دهید. این برنج با توجه کیفیت بالا و کم بودن مقدار آن در نوبت دوم از قیمت بیشتری برخوردار است.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که ارائه شد به طور قطعی و صد در صد نمی‌توان گفت که برنج مازندران بهتره یا برنج گیلان. هر دو برنج استان دارای عطر، طعم و کیفیت فوق العاده‌ای هستند اما با توجه به اینکه در استان مازندران امکان کشت دوم برنج نیز وجود دارد، می‌توان مازندران را به عنوان برترین تولید کننده برنج در کشور معرفی کرد. در کل بهتر است تا جای ممکن از برنج فریدونکنار استفاده کنید. زیرا برنج های کشت شده در شهر فریدونکنار پخت و کیفیت بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *