معرفی

برنج شیرودی چیست؟

برنج شیرودی چیست؟

در سال‌های گذشته تعداد برنج‌هایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، افزایش پیداکرده است. موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر استان مازندران، برای تولید برنج‌های پر محصول اقدام به پیوند زدن گونه‌های باکیفیت برنج ایرانی نموده است. پس اگر می‌خواهید بدانید برنج شیرودی چیست با ما همراه باشید.

برنج شیرودی نیز یکی از انواع این برنج است که اصلاح ژنتیکی شده است. این نوع از برنج به خاطر اینکه از دو نوع برنج خزر و طارم هاشمی ترکیب‌شده و با پیوند زدن بذر این دو گیاه به وجود آمده است، یکی از برنج‌های پر محصول، خوش‌طعم، خوش عطر و خوش پخت ایرانی محسوب می‌شود. ازنظر پر محصول بودن برنج شیرودی شبیه برنج فجر است، اما به خاطر اینکه در شالیزارهای شیرود تنکابن کشت می‌شود، نام آن نیز به برنج شیرودی تغییر پیداکرده است.

 

ویژگی‌های برنج شیرودی چیست؟

شاید برای شما سؤال باشد که ویژگی‌های برنج شیرودی چیست و ازنظر پخت و طعم چه تفاوتی با برنج‌های معروف ایرانی مانند برنج هاشمی یا برنج فریدونکنار دارد؟ باید بگوییم که این نوع از برنج نیز طعم و پخت بسیار عالی دارد، اما عطر آن در مقایسه با این برنج‌های معروف ایرانی کمتر است. بنابراین ازنظر عطر نمی‌تواند با برنج هاشمی رقابت کند اما ازنظر پخت شباهت بسیار زیادی به این نوع از برنج‌ها دارد. برنج شیرودی حتی نسبت به برنج‌های هاشمی و فریدونکنار بیشتر قد می‌کشد. به همین خاطر برای مراسم‌ها، مهمانی‌ها و استفاده در رستوران‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. منطقه کشت این نوع از برنج در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران است. ویژگی‌های ظاهری این برنج عبارت‌اند از:

  • رنگ سفید کدر
  • اندازه دانه خام ۷.۲ میلی‌متر
  • شلتوک کاهی
  • به‌صورت معمول بدون خرده برنج است
  • عرض دانه حدود ۲ میلی‌متر

آیا برنج شیرودی ترا ریخته است؟

حالا که پاسخ سؤال برنج شیرودی چیست را پیدا کردیم، بد نیست بدانید برنج شیرودی یکی از برنج‌هایی است که از ترکیب بذر برنج‌های ایرانی به وجود آمده و ازنظر ژنتیکی اصلاح‌شده است. این برنج ازنظر ظاهر، شباهت زیادی به برنج طارم هاشمی دارد، اما از روی قد دانه برنج خام برنج شیرودی و عطر ضعیف آن، می‌توان متوجه تفاوت این دو نوع برنج شد. این برنج کیفیت خیلی خوبی نسبت به برنج‌های خارجی دارد و قیمت آن نیز نسبت به برنج‌های معروف ایرانی کمتر است. البته نباید تصور کنید که چون قیمت آن پایین است، کیفیت کمی دارد. زیرا به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و طعم و پخت برنج شیرودی می‌تواند با برنج‌های نظیر هاشمی رقابت کند.

کلام پایانی

برنج شیرودی یکی از برنج‌هایی است که عطر ضعیفی دارد، اما به خاطر پخت بسیار خوب و قد کشیدن دانه آن، شهرت زیادی به دست آورده است. این برنج جزو برنج‌های مجلسی است که در شالیزارهای شمال کشور کشت می‌شود. طبع برنج شیرودی سرد است و در برابر بیماری‌ها و آفات مقاومت خوبی دارد. این برنج پر محصول به دلیل اینکه اصلاح ژنتیکی شده از آلودگی‌های شیمیایی عاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *