معرفی

برنج راتون چیست؟

برنج راتون چیست؟

 

برنج را می توان به عنوان یکی از پرمصرف ترین محصولات غذایی در ایران معرفی کرد. این محصول محبوب در نقاط مختلف کشور به خصوص در استان های شمالی کشت می شود. برنج های ایرانی تنوع بالایی دارند و در انواع طبع سرد و گرم کشت خواهند شد. کشاورزان با زحمت و تلاش فراوانی این محصول را کشت کرده و بعد از حدود  4 ماه آن را برداشت می کنند. در سال های گذشته کشاورزان تنها یکبار از زمین مورد نظر برای کاشت برنج استفاده می کردند.

امروزه با پیشرفت ماشین آلات کشاورزی این فرصت برای کشاورزان فراهم شده تا بتوانند پس از برداشت کشت اول، برای برداشت کشت دوم اقدام کنند. برنجی که در مرحله یا کشت دوم برداشت می شود را برنج کشت دوم یا برنج راتون می نامند. ما در این مطلب شما را با این برنج ایرانی آشنا خواهیم کرد.

معرفی برنج های راتون

پس از این که برنج های کشت اول برداشت شدند، ساقه های آن ها مجددا شروع به جوانه زدن می کنند. کشاورزان بعد از این که برنج کشت اول را برداشت کردند، ساقه های شلتوک را برش داده و اقدام به آبیاری زمین می کنند؛ سپس این فرصت فراهم شده تا برنج هایی که در دور اول رشد نکرده اند، مجددا شروع به رشد کنند و خوشه های برنج ایجاد شوند.

نکته مهمی که در خصوص برنج وحشی یا راتون وجود دارد این است که کشت دوم تنها در خصوص برنج های خاصی وجود دارد. برای مثال می توان در این مرحله برنج هایی مانند امراللهی، برنج هاشمی و برنج طارم را کشت نمود. امکان کشت برخی نمونه های دیر رس مانند برنج فجر در این مرحله وجود ندارد.

توجه داشته باشید که با انجام مراحل فوق برنج جدید کاشت نمی شود و تنها فرصتی ایجاد می شود تا برنج هایی که نتوانسته اند در مرحله قبل رشد کنند، جوانه بزنند. این برنج را با نام های مختلف از جمله برنج دنوج، راتون و وحشی می شناسند. در بسیاری از استان های شمالی به دلیل داشتن آب و هوای مناسب امکان برداشت برنج کشت دوم وجود دارد.

تفاوت برنج های کشت دوم با کشت اول

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که برنج های کشت دوم با کشت اول چه تفاوتی دارند؟ در این خصوص باید بگوییم که برنج های کشت دوم عطر و بوی بهتری دارند و خوش پخت تر هستند. بسیاری از کشاورزان معتقدند که زاویه تابش نور آفتاب و همچنین خنک بودن هوای پاییز باعث برتری این نوع برنج نسبت به برنج اول شده است.

همچنین کشاورزان معتقدند که برنج های کشت دوم حاوی سموم استفاده شده هستند. به عبارتی آن ها می گویند که بعد از برداشت تمامی سموم مورد استفاده به صورت کامل از برنج های کشت دوم خارج نمی شود. به همین علت گفته می شود که برنج های کشت اول برنج های سالم تری هستند.

جمع بندی

برنج راتون یکی از نمونه های محبوب برنج ایرانی است. این برنج برداشت کشت دوم بوده و ویژگی های خاصی دارد. منظور از برنج های کشت دوم این است که بعد از برداشت کشت اول جوانه هایی که فرصت رشد نداشته اند، دوباره رشد می کنند. بنابراین این بدان معنا نیست که برنج های جدیدی کاشت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *